Interview Michiel Cox

Michiel Cox is schrijver en performer wiens naam sinds kort op een mooie kaft in de boekenwinkels prijkt! Naast het schrijven van toneelstukken en korte verhalen werkte hij de laatste jaren namelijk ook aan zijn debuutroman.

Je debuut Messias van niks ligt in de boekenwinkels – hoe voelt dat?

‘Het is onwerkelijk. Ik heb 3,5 jaar aan het boek gewerkt, een wereld gebouwd en de personages en verhalen verzonnen. Dat andere mensen die wereld nu betreden is bizar. Het voelt een beetje alsof je je nieuwe lief gaat voorstellen aan je vrienden en familie: je bent blij en vol van je verse liefde, en tegelijk hoop je dat iedereen haar ziet zoals jij haar ziet – dat is erg spannend. Ten slotte is het echt te gek om een boekwinkel binnen te gaan en je eigen boek te zien liggen.’

Hoe ben je op het idee voor het verhaal gekomen?

‘Zoals veel debutanten wilde ik een boek schrijven over waar ik vandaan kom. In mijn geval is dat Tongeren, een stadje in Belgisch Limburg. Een van de belangrijkste gebeurtenissen daar is de Kroning, een Mariaprocessie die iedere zeven jaar plaatsvindt en waar veel volk op afkomt. Met dat gegeven ben ik aan de slag gegaan, maar van de realiteit is weinig overeind gebleven. Ik zag op een bepaald moment een boek met Hadewijch-teksten [mystieke poëzie van de Vlaamse dichter Hadewijch, red.] liggen in een boekwinkel en toen wist ik: de cultus in mijn fictionele stad moet niet over Maria maar over Hadewijch gaan.’

Naast een debuterend auteur ben je ook performer en theatermaker. Zien we dat terug in je boek? En is dat terug te zien wanneer je op het podium voordraagt?

‘Het boek wordt afwisselend verteld door vier vertellers, die allen in de eerste persoon enkelvoud vertellen. Dat gegeven is erg theatraal en je zou het kunnen lezen als vier monologen die elkaar afwisselen. Het feit dat de vorm zo bepalend is, stamt ook uit mijn tijd als theatermaker: toneel is bij uitstek vormelijker dan romans.
Op het podium voel ik me op mijn gemak en ik lees ook erg graag voor. Nog een klein voordeel aan mijn opleiding: als de microfoon zou uitvallen kan ik altijd mijn theaterstem opzetten, want die reikt tot de achterste rij. Als het goed is.’

Deel deze pagina:

Nieuws